Saturday, March 11, 2023

MARTIN LUTHER NOT SO GREAT!!!

 MARTIN  LUTHER  and  HIS  ENEMIES


From  the  lectures  of  Dr.  Philip  Cary


In  this  lecture  we  move  from  political  conflict  to  theology  conflict.....


We  will  look  at  how  Luther  fought  with  theological  opponents.  As  Luther  says,  we  fight  with  the  word  not  the  sword,  as  he  says  over  and  over.  He  does  tell  people  who  fight  with  the  sword,  when  to  fight  with  good  conscience;  he  takes  credit  for  all  the  peasants  killed  in  the  peasant  war.  Because  his  word  instructed  the  Prince  to  kill  all  those  peasant.


But  fundamentally  his  work  is  about  the  word  not  the  sword.  his  job  is  about  prayer,  preaching,  and  writing.... For  Luther  this  is  God's  words  at  work,  not  just  mere  words.... So  Luther  just  preaches  God's  word,  it's  up  to  God  to  do  the  rest....


Luther  picks  out  how  wicked  some  were  and  just  says  we  have  to  let  them  go.... You  would  think  that  would  give  his  writings   peaceful  face;  seen  not  to  control everyone;  he  just  preaches.   wish  that  was  so;   wish  his  writing  had   peaceful  tone;  but  the  fact  is  it  is  not  so!


His  theological  attacks  on  his  opponents  are  fierce  and  bitter,  they  are  ABUSIVE,  and  they  leave  lasting  wounds....


So  we  must  think  about  what's  going  on  with  Luther's  vile  and  abusive  language.....


We  shall  get   fix  on  what  is  destructive  about  Luther,  and  what  is  wonderful  and  great.....


WHY  is  Luther  so  ABUSIVE  towards  his  theological  opponents?  WHY  is  he  so  NASTY?  Was  he  just  getting  bitter  and  pessimistic  in  his  old  age?  Racked  by  illness  and  pain,  because  he  was   very  sick  man  in  the  last  15  years  of  his  life.  Did  his  illness  lead  to  inhibitions.... So  he  just  let  fly  at  his  opponents?  That  may  be  part  of  it,  but  it  can't  be  the  whole  story.  There  is   deliberate  strategy  in  Luther's  writing.... He  knows  how  to  use  words,  and  he's  accomplishing  something  definite   think  towards  strategy  with  abuse.


 need  to  give  you  one  example  of  this.  So  you  get  some  notion  of  how  profoundly  abusive  he  could  be.


Luther  is  famous  for  scatological  abuse..... Let  me  give  you  one  example;  it's  hard  to  believe  this  would  be  in   theological  debate.


Luther  says,  to  one  of  his  opponents,  I'm  paraphrasing  now,  "Now  look,  why  don't  you  do  it  in  your  pants,  roll  it  up  into   sausage,  put  that  sausage  around  your  neck,  and  then  gobble  it  down."


Can  you  imagine  this  in   theological  debate?  There  it  is!  And  there's  lots  more  like  it!  especially  in  his  later  writings.  You  just  have  to  read  this  stuff  to  believe  it;  it's  impossible  to  tell  you  it's  there  unless  you  read  it.... Luther  is  flinging  filth  at  his  opponents  all  the  time.  


WHY?


Well  to  start  with  let's  go  back  to  one  of  those  dualities   Luther  is  always  playing  around  with,   key   think  to  understanding  the  why.


He  makes  distinction  between  FAITH  and  LOVE.  Faith  is  inward.... frees  your  conscience;  LOVE  is  outward it  addresses  your  service  to  your  neighbor;  so  that  means in  love  you  should  never  personally  attack  someone.  Leave  their  person  out  of  it.  Don't  attack  their  moral  lives.  Even  when  he  attacks  the  Pope,  he  doesn't  satirize  the  Pope,  as  Irasmas  does   like:  oh  well  you  have  all  these  children.  your  gready,  your  enriching  your  family,  your  fighting  in  wars.  That  is  not  how  Luther  attacks  his  opponents.


He  attacks  them  on  the  issue  of  FAITH!  On  the  issue  of  DOCTRINE,  on  Christian  doctrine,  Christian  teaching.  But  here's   crucial  point,  when  you  are  dealing  in  love  with  another  person,  you  can  compromise  with  them.  Love  does  not  stand  on  principle,  giving  up  your  principle  for  sake  of  your  neighbor.  But  FAITH   faith  doesn't  back  down  on  anything Faith  hangs  on  to  the  word  of  God,  and  you  don't  compromise  when  it  comes  to  the  word  of  God.  You  don't  compromise  the  Gospel.  You  don't  compromise  Christian  teaching.  With  love  you  can  compromise  all  you  want,  give  up  your  principles  out  of  love  for  your  neighbor.  That's  fine.  But  NOT  with  FAITH!


NO  compromising  with  faith no  backing  down.  And  that   think  tells  us   lot  about  Luther's  strategy.  


When  he  attacks  his  opponents,  he's  attacking  not  their  moral  life,  he's  attacking  their  conscience!


Luther  is  always  writing  about  people's  conscience.  With  his  theology  opponents  he  basically  says  they  are  lying  against  their  conscience.  And  here's  the  worst  part,  THERE  ARE  SPEAKING  FOR  THE  DEVIL!


Remember  his  break  with  Rome,  he  said  the  Pope  was speaking  as  the  anti-christ!


And  with  his  Protestant  opponents  he's  continually  saying  they  speak  for  the  devil!


Some  of  his  Protestant  opponents  play  into  this,  like  Thomas  Muntzer..... Leader  of  the  peasant  rebellion.  So  when  Muntzer  talks  about  the  Spirit,  he  says,  "Yes   know  your  spirit,  it's   spirit  of  rebellion  and  violence,  it's  not  the  Holy  Spirit,   know  what's  in  your  conscience  Muntzer,  not  the  Holy  Spirit,  but  the  spirit  of  violence.  You  have  this  voice  speaking  to  you,  and  you  should  know  better.  This  voice  isn't  God's  word.  So  in  your  own  conscience  your  giving  in  to  the  devil."


This  is  the  fundamental  attack  Luther  gives  over  and  over  again!


For  instance,  when  he  critics  Carlshart,  he  says,  it's  stunning  but  typical  of  Luther's  rhetoric,  "It  aught  to  surprise  no  one,  that   call  him   devil,  for   am  not  thinking  of  Dr. Carlshart,  I'm  thinking  of  him  whom  Carlshart  is  possessed,  for  whom  he  speaks,  namely  the  devil."......


So  with  Luther  defending  the  Gospel  against  its  enemies,  it  is  always   fundamental  battle  with  the  devil,  the  spirit  who  speaks  through  his  enemies.


We  need  to   talk  about  what  Luther  thinks  about  this  battle  with  the  devil.  Why  he  speaks  so  persistently  of  his  own  battle  with  the  devil,  persistently  and  casually.  it's  striking.


....................


TO  BE  CONTINUED  



MARTIN  LUTHER  AND  HIS  ENEMIES   HOW  HE  CONFRONTED  THEM  #2


Part  of  it  all  is  the  medieval  notion  of  the  Devil's  assault  on  you.  Your  lying  on  your  death  bed.  The  Devil  comes  and  whispers  in  your  ear:  You're   sinner  and  God  wants  to  condemn  you.  You've  committed  this  sin  and  that  sin,  therefore  you  should  despair  and  curse  God  and  die.  Everyone  knows  about  that. So  that's  when  Luther  talks a bout  the  assaults  of  the  Devil,  temptations  by  the  Devil,  whispering  in  your  ear,  nobody  is  too  surprised  by  it;  luther  doesn't  have  to  explain  what  he  means.  


But   think  there  is   distinctive  way  Luther  has  about  talking  about  the  Devil,  pretty  much  Luther's  own.  He  talks  casually  about  the  the  theological  arguments  he's  had  with  the  Devil.  He's  got   lot  of  experience  that  way.  So  one  time  at  the  dinner  table  he  said,  "Oh  yes  earlier  this  morning  the  Devil  was  arguing  with  me  about  Swingly."  He  just  drops  that  down  and  starts  talking  about  something  else.


He  talks  about  his  battles  with  the  Devil  at  night,  much  more  bitter  than  his  battles  with  his  enemies  during  the  day.  "They  only  annoy  me;  they  write  these  insane,  stupid  theological  arguments.  And   have  to  waste my  time  refuting  them.  But  the  Devil,  now  he  confronts  me  with  real  theological  arguments.  The  Devil  is  better  with  theology  than  my  opponents."


Well.... what  experiences  with  the  Devil  does  he  have  to  say  this?


Most  strange  of  all,  most  striking  of  all;  one  treatise  he  has,   writing  against   Catholic  practice  in  the  "mass"   in  the  middle  of  it  he  says,  "The  Devil  woke  me  up  in  the  middle  of  the  night,  with  this  against  me."  Then  there  is   five  page  argument  from  the  Devil.   dead  pen  argument,  where  it  turns  out  the  Devil  is  right;  you  can  quote  anywhere  from  the   pages  and  it's  Luther's  view  that  is  being  presented  by  the  Devil.  When,  at  the  end,  Luther  says,  "Devil  your  right;  Devil you've  got  me;  that's   good  theological  argument,   have  to  repent.   was  participating  in  this  Catholic,  it  was  sin,   was  wrong.  Your  right,   was  wrong;  but  I've  just  confessed  my  sin,  so   win."


WHAT'S  GOING  ON  HERE?


Let  me  make   few  remarks.


Luther  does  not  have  any  visual  sighting  of  the  Devil.   No  superstitious  stuff  where  you  see  this  darkened,  pitch-fork,  nothing  like  that.  It's  always  these  argument  in  the  middle  of the night.  We  know   Luther  was  sick  during  the  writing  of  this  treatise,  and  he  changed  his  mind  on  these  points.  We  have  his  outlines,  where  he  actually  changes  his  mind.  So  in  the  middle  of  the  night,  he  listens  to  the  arguments  of  the  Devil,  and  changes  his  mind.


WHAT'S  THAT  EXPERIENCE  LIKE?


Well,   think  it's  what  lots  of  us  insomniacs  have  had.  If  you  are  an  insomniac  and  work  with  words  for   living,  like  myself,  you  often  wake  up in  the  middle  of  the  night  with  and  argument  running  running  in  your  head;  sometimes   critical  argument  against  you,  like,  "Philip  Carly,  don't  you  know  these  lectures  you're  going  to  give  for  the  Teaching  Company,  is  wrong!  Look  at  that  text,  look  at  this  text,  you  can't  possibly  say  that's  what  Luther  thought,  you've  got  it  all  wrong."


You  wake  up  in   sweat,  feeling  accused,  guilty,  wrong.


With  Luther  leading  thousands  upon  thousands  of  souls,  breaking  with  the  Pope,  who  are  you  to  say  you  are  right?  Look  at  all  the  Papal  traditions,  who are  you.  Look  at  this  argument,  look  at  that  argument;  look  at  this  Scripture,  look  at  that  Scripture.


Luther  is  good  at  generating  arguments.


 think  he  did  indeed  wake  up  in  the  middle  of  the night,  with  all  these  theological  arguments  attacking  him.  And  it's  not  surprising  in  the  medieval  context  he  attributes  all  these  arguments  to  the  Devil.


That's  his  experience  with  the  Devil.   think  it  happens  all  the  time;   think  think  he  respects  the  Devil   whole  lot  more  than  his  opponents,  for  the  ones  he  gets  in  the  middle  of  the  night  are  better  arguments.


So  that  why  Luther  so  casually  talks  about  his  frequent  arguments  with  the  Devil.


So  then,  let's  go on  to  Luther's  human  opponents,  that  are  more  trivial  for  Luther.  He  wants  to  get  at  their  conscience......


TO  BE  CONTINUED



MARTIN  LUTHER  AND  HIS  OPPONENTS  -

HOW  HE  DEALS  WITH  THEM  #3


He's  thinking  of  people  like  Swingly,  also  waking  up  in  the  middle  of  the  night;  imagine  Swingly   waking  up  in  the  middle  of  the  night,  with  the  text,  "This  is  my  body  given  for  you"   Luther's  favorite  text  in  the  sacramental  controversy.  Surely  it  must  stick  in  Swingly's  conscience  like   splinter.  Because  if  Luther  was  Swingly  he's  wake  up  with  this  text  on  his  mind,  and  argue:  "how  can  you  interpret  this  text  symbolically,  it  doesn't  make  sense".... tara tara tara tarar.  The  Devil  would  be  going  at  you  like that. "And  Swingly  nonetheless  sticks  at  his own  opinion,  even  though  he's  uncertain  about  it.  And  so  again  you  have  the  uncertain  conscience.  Luther's  target  is  the  uncertain  conscience.   Swingly  sure  must  be  uncertain  of  the  interpretation  of  this  text,  but  he  presents  his own  interpretation  as  if  it's  the  foundation  of  Christaian  faith,  when  he  not  certain  of  it, when  he  knows  he's  not  certain  of  it;  well  then  he's  speaking  for  the  Devil  for  one  thing,  and  he's  lying  against  his  own  conscience.  He  knows  he's  uncertain,  he's  dishonest."


The  phrase  that  Luther  uses  over  and  over  again  "Lying  against  his  own  conscience"  and   certain  kind  of  dishonesty.  You  need  to  be  certain  about  this,  this  faith,  God's  word.  You  should  be  certain  what  you  believe  in.  This  is  Luther's  attitude.


Another  way  of  getting  at  this:  If  your  generating  these  theological  arguments,  even  though  your  uncertain,  Luther  thinks  it's   kind  of  backtalk  against  God.  Here's  God's  word  saying  "This  is  my  body  given  for  you."  And  you  say,  "Huuummm,   think  God  must  mean  this,  because  it  doesn't  make  sense  if  it's  Christ  real  body."  Luther  would  say,  "Your  using  your  own  judgment,  own  reasoning;  God  can't  say  that,  that  would  be  stupid.  God's  being  stupid  then,  so  I'd  better  correct  Him.  I'm  so  much  cleverer  than  God;  I'll  fix  God's  word  and  make  it  right."


And  this  trust  in  reason  and  not  faith,  Luther  has  always  been  attacking.  It's   kind  of  back-talk  to  him,  "God  what  do  you  think  your  saying."  Lord,  it's  enough  to  have  sinned  without  trying  to  justify  yourself  afterwards.  Swingly  has  the  wrong  view  of the  Lord's  Supper.  He  cooks  up  some  argument  to  justify  himself.  This  is  not  tolerated  in   household  Luther  says,  the  father  of  the  house  doesn't  allow  it.

It  burns  in  the  heart  if  you  try  to  justify  yourself.  You  know  you  are  wrong.  You  try  to  defend  yourself   this  is  just  too  much.  So  is  Luther's  attitude  of  mind  towards  Swingly  and  others.


You  see  the  sense  of  anger  in  Luther:  Where  does  this  guy  get  off,  cooking  up  these  flimsy  arguments.   could  poke  holes  in  these  arguments  so  easy;  flimsy   they  must  certainly  seem  flimsy  to  Swingly  also.  Where  does  he  get  off  doing  this?


At  one  point  he  compares  to   shrew:   woman  hen-pecking  her  husband   attacking.  She  knows  she's  wrong,  she's  just  good  at  inventing  up  these  arguments  "she's  lying  against  her  conscience,"


That's  what  it  is  like  with  these  opponents  of  Luther;  you  just  get  fed  up  with  no  creativity  in  arguments  to  justify  themselves.


So  that  mean:  that  the  aim  of  these  attacks  on  Luther's  opponents,  is  not  to  persuade  them,  he  doesn't  think  you  can  persuade  people  like  Swingly;  they  are  more  or  less  lost!  Swingly  doesn't  have  to  just  or modify  his  opinions,  or  learn   thing  or  two  from  Luther.  Swingly  needs  to  change  sides.  He  needs  to  REPENT!

....................


TO  BE  CONTINUED



MARTIN  LUTHER  AND  HIS  OPPONENTS  #4


From  the  lectures  by  Philip  Cary


Luther  continued  with  his  rebuttal  against  Swingly.  


"To  give  up his  diabolical  back-talk  against  God,  that  would  require   conversion,  and  God  can  do   miracle  like  that,  but  we  don't  have  much  record  of  God  doing  it,  of  leaders  of  great  heresies  who  convert  and  return  to  the  faith."


So  Luther  pretty  well  gives up  hope  on  Swingly,  and  when  writing  against  Swingly  he's  not  tying  to  persuade  Swingly  or  his followers.  Luther  is  trying  to  persuade  his  own  followers.  He  is  basically  trying  to  say,  stay  away  from  this  stuff,  don't  believe  Swingly.  Or  don't  don't  believe  it  when  Swingly  says,  "Oh,  Luther  if  you  would  be  just   little  more  consistent  you  would  be  with  me.   Swingly  know  what  your  deepest  thought  is,  the  spirit  of  Luther  is  heading  in  my  direction,  so  if  Luther  was  only   bit  more  clear-headed  about  what  his  own  thought  was,  he'd  be  with  me."


Luther's  response  is,  "NO  WAY,   do  not  want  to  be  ANYWHERE  NEAR  YOU!."


AND  that's  where  the  HARSH  language  functions  so  powerfully.  He's  FLINGING  FILTH  at  people  like  Swingly.  It  HITS  and  STICKS!  And  Luther's  followers,  the  Lutheran  Germans,  say,  "Oh,  Yuck,  that  STINKS,  we  don't  want  anything  to  do  with  that  guy."


And  in  fact  it  succeeds  in  its  aim.  He  makes sure  nobody  who  is  Lutheran  wants  anything  to  do with  the  Swinglian's  view  of  the  Lord's  Supper.


To  this  day  the  Lutherans  will  use  the  word  Swinglian  as   bad  word,  we  don't  want  to  be  anything  like  THAT!


SO  THE  HARSH  RHETORIC  DOES  WHAT  IT'S  SUPPOSED  TO  DO!


It's  not  just  an  accident  of  Luther  loosing  control,  or  expressing  himself  and  blurting  out  nasty  stuff.  He's  deliberately  using  this  litorical  strategy  to  achieve   litorical  purpose.  He's  solidifying  the  Lutheran  opposition  to  this  devilish  rejection  of  the  Lord's  Supper  by  Swingly.


But  of  course  there's   lot  of  unintentional  consequences  of  this  hard  and  nasty  rhetoric.  It  leaves   hard  feeling  between  the  Lutherans  and  the  Reformed.  In  Zurich  they  hated  the  name  of  Luther  for   long  time  to  come,  and  you  can't  blame  them.  It  left   legacy  of  kind  of  contentiousness  among  theologians  in  the  next  generation  or  two.

....................


TO  BE  CONTINUED  



MARTIN  LUTHER  AND  HIS  ENEMIES


from  the  lectures  by  Professor  Phillip  Cary


Poor  Philip  Melanchthon  (1497-1560),  who  outlived  Luther  by   decade  and   half,  had  to  live  in  the  middle  of  swirling  controversy.  Poor  Philip,  is   man  who  like  to  compromise;  he  likes  to  come  to  agreement  with  his  opponents.  He's  willing  to  give   little  to  make  peace  with  his  theological  opponents,  and  the  authentic  Lutherans  as  they  call  themselves  say,  "Oh,  those  Melanchthonians  they  are  crypto  Calvanists."  Because  Melanchthon  was  in  correspondence  with  Calvin.  And  they  agreed  about   lot  of  things.  So  the  true,  the  authentic  Lutherans  just  attacked  poor  Philip,  because  he  was  willing  to  compromise,  willing  to  make  peace.


When  Philip  Melanchthon  died  as  matter  of  fact,  he left   scrap  of  paper  by  his  death  bed,  with   list  of  why  you  shouldn't  be  afraid  to  die.  you  get  to  escape  all  kinds  of  evils  by  dying,  like:  you  no  longer  have  to  sin,  and  you  escape  the  rabid  fury  of  the  theologians.  Isn't  it  nice  you  are  no  longer  involved  with  these  controversies,  people  ripping  each  other  to  shreds,  attacking  each  other's  conscience.


It's   terrible  legacy.  Let  me  give  you  an  example  of  this.


Luther  attacks  one  person:  the  man  writes   conciliatory  treatise:  :Mr.  Luther,  don't  you  mean  it's   more  spiritual  view  than  what  you  said  before.  You  really  want  to  be  more  spiritual.  I'm  sure  the  Lord's  supper  is  more   spiritual  event;  isn't  that  really  your  intent?"


And  of  course  that's  the  thing  that will really  get  Luther  off.


Don't  tell  me  that   agree  with  you.   have  nothing  to  do  with  you!  Attitude  of  mind.


So  Luther's  reply  by  the  messenger  to  this  man  is:


"Dear  Sir  messenger,  tell  your  man   have  received  from  you  the  booklet  and  letter.   wish  to  God  he  would  be  silent!  That  mad  fool  processed  by  the  Devil,  does  not  understand  anything.  Does  not  know  what  he's  babbling!  If  he  doesn't  stop  it  let  him  at  least  stop  bothering  me  with  these  books  the  devil  spits  and  blurts  out  of  him.  And  give  him  this  as  my  final  judgment  and  answer:  THE  LORD  REBUKE  YOU  SATAN  and  the  spirit  that  called  and  the  course  your  taking!"


Getting  into   theological  argument  with  Luther  left  WOUNDS;  you  talk  about  ABRASIVE!


In  his  eulogy  for  Luther,  Melanchthon  said  this: 


"Some  people,  and  by  no  means  evil  minded  ones,  have  complained  that  Luther  had  displayed  too  much  severity.   will  not  deny  this." 


This  is  Luther's  best  friend  at  his  funeral  in  1546.


"But  my  answer  in  the  language  of  Erasmus:  Because  of  the  magnitude  of  the  disorders,  God  gave   violent  physician.  When  God  raised  up  this  instrument  of  Martin  Luther  against  the  arrogant  enemies  of  the  truth,  he  spoke  as  he  did  to  Jeremiah   Behold   place  my  words  in  your  mouth   destroy  and  build   OVER  AGAINST  THESE  ENEMIES,  GOD  HAS  SET  THIS  MIGHTY  DESTROYER   MARTIN  LUTHER   IN  VAIN  DO  THEY  FIND  FAULT  WITH  GOD."


THAT'S  QUITE  THE  EULOGY  ISN'T  IT!!


Luther  is  HARSH   TOO  SEVERE   but  He's  God's  instrument   we  can't  find  fault  with  God.  


That's  Luther's  best  friend  speaking  at  his  funeral.


(Of  course  Luther  was  NOT  God's  instrument.  He  was   man  who  found  SOME  truths  only,  and  could  see  the  corruptions  in  his  Roman  Catholic  church.  He  remained  for  the  most  part   Roman  Catholic   he  called  the  book  of  James  "an  epistle  of  straw"!  He  remained  totally  blinded  to  the  4th  commandment  and  the  true  weekly  Sabbath.  Luther  was  just   man  used  by  Satan  the  Devil  to  fulfil  prophecy,  whereby  the  Mother  church  would  bring  forth  daughters   various  daughters  but  keeping  various  beliefs,  practices,  and  customs  and  traditions,  from  their  mother.  God  was  standing  by  watching  what  He  had  said  would  come  to  pass  in  prophetic  history   Keith Hunt)


WELLLL.......    don't  know  if  it's  finding  fault  with  God.  There  IS  something  to  find  fault  with  here!


Let  me  try  to  zero  in  on  what  going  wrong  with  Luther's  polemics.  Because  this will  be  important  when  we  talk  about  Luther  and  the  Jews  in  our  next  lecture.


 would  suggest,  what  drives  the  most  destructive  aspect  of  Luther's  rhetoric  against  his  theological  opponents,  is  the  desire  for  CERTAINTY!


Not  just  the  desire  for  TRUTH,  but  for  CERTAINTY!


There's  nothing  wrong  with  thinking  your  beliefs  are  true,  the  logic   of  belief  is  to  believe  something  is  true.  So  everyone  believes  their  beliefs  are  true.  But  CERTAINTY  is  different!


CERTAINTY  is  STRONGER!  AND  MUCH  MORE  DANGEROUS!


IT'S  RELATED  TO  THE  DESIRE  THAT  IT'S  RIGHT!


DESIRE  TO  BE  RIGHT  IS  VERY  MUCH  DIFFERENT  FROM  THE  DESIRE  FOR  TRUTH!


Because  if  what  you  DESIRE  is  TRUTH,  you'll  be  glad  to  learn  WHEN  YOU  ARE  WRONG!


Because  that  gets  you  closer  to  TRUTH.  SO  SOMEONE  WHO  DESIRE  TRUTH  IS  NOT  AFRAID  TO  BE  WRONG!


But  someone  who  wants  to  be  RIGHT,  is  someone  who  NEVER  WANTS  TO  BE  WRONG!


Someone  who  wants  to  be  right  is  someone  who  never  wants  to  be  wrong.


Therefore  someone  who  wants  to  be  right  all  the  time,  is  someone  who  wants  to  be  CERTAIN!


If  you  are  CERTAIN,  then  you  don't  have  to  consider  the  possibility  you  are  EVER  WRONG!


AND  THAT   THINK  IS  PROFOUNDLY  DESTRUCTIVE!!


THE  ONLY  WAY  YOU  DON'T  HAVE  TO  CONSIDER  YOUR  EVER  WRONG,  IS  TO  KILL  ALL  YOUR  OPPONENTS!


WE  SHOULDN'T  WANT  THAT,  IT  SEEMS  TO  ME.


CERTAINTY  IS  NOT  WHAT  WE  SHOULD  BE  AIMING  AT.


BUT  CERTAINTY  WAS  WHAT  LUTHER  WAS  AIMING  AT.


His  impatience  with  his  opponents,  that  they  have  no  right  to  be  saying  what  they  are  saying,  that  flow  out  of  his  sense  that  you've  got  to  be  basing  this  on  certainty.  If  your  opponent  is  wrong,  if  YOUR  telling  the  truth,  and  they  have  it  wrong,  then  you  just  argue  with  them:  you  say:  "I  don't  think  that  is  true."  But  if  your  certain,  and  it  obvious,  it's  clear  what  is  truth,  and  your  opponent  doesn't  get  it,  then  your  opponent  is  being  STUPID,  or  DISHONEST,  or  SPEAKING  FOR  THE  DEVIL!

....................


TO  BE  CONTINUED



 THINK  CARY  IS  RIGHT  ON  THE  BULLS  EYE  IN  SHOWING  THE  DIFFERENCE  BETWEEN  BEING  CERTAIN,  AND  DESIRING  THE  TRUTH.


IN  DESIRING  TRUTH  YOU  LISTEN,  YOU  READ,  WHAT  OTHERS  SAY.  YOU  STUDY  IT  ALL  TO  DESIRE  THE  TRUTH  OF  THE  MATTER.  IF  YOUR  ALREADY  CERTAIN,  AND  YOUR  OPPONENT  DOES  NOT  SEE  IT  YOUR  WAY,  THEN  YOU  DO  NOT  ENGAGE  IN  THE  ARGUMENT,  FOR  TRUTH,  BUT  YOUR  OPPONENT  IS  STUPID,  AND  SPEAKING  FOR  THE  DEVIL.


IN  THIS  ATTITUDE  YOU  CAN  EASILY  BE   TOOL  FOR  SATAN  THE  DEVIL  TO  USE  FOR  HIS  DECEPTIVE  WORK  ON  EARTH.


MARTIN  LUTHER  WAS  INDEED   TOOL  FOR  THE  ADVERSARY,  AS  WERE  OTHERS  AT  THE  SO-CALLED  REFORMATION   THEY  ONLY  REFORMED  IN  CERTAIN  AREAS  OF  THEOLOGY  AND  PRACTICES.  SO  THE  DAUGHTERS  OF  BABYLON  MYSTERY  RELIGION  CAME  INTO  BEING.  NONE  OF  THEM  WERE   PART  OF  THE  TRUE  CHURCH  OF  JESUS  CHRIST.


Keith Hunt 



MARTIN  LUTHER  AND  HIS  ENEMIES


from  the  lectures  by  Professor  Phillip  Cary


This "certain" for Christianity, this is especially on interpretation of Scripture. You have to base theology, the teaching of the faith, on a clear text of Scripture, what later is called proof-text. Protestants love to talk about a clear text of Scripture. Which means you can be certain as to what it means. Not just certain that God will keep his promises. Seems to me this is what every Protestant needs to keep hold of, certain that God keeps his promises. But being certain of our interpretation of God's promises is a different thing. It is being certain of something you have done, as your own achievement  as an interpreter; but it also means you end up disguising your achievement as an interpreter, because human interpretation is fallible. Therefore your going to have to disguise the fact that your interpreting the text, saying: "Oh the other guy is interpreting the text. I'm just reading the text. It's clear what God's word says." 


So it's their human interpretation against God's word.  My act of interpretation sort of just disappears; I'm no longer interpreting at all. They are the ones interpreting, because interpreting after all is uncertain.


This puts all kinds of pressure on the Protestant doctrine of the Scriptures. The clarity of Scripture which Luther insists upon.


Originally the doctrine of interpretation became the doctrine that denies we're interpreting. That's the actual effect of it in later Protestant doctrines of Scripture.


It makes it difficult for Protestants to admit that their interpretive judgments come from a distinctive theological tradition. Because traditions are also human. Traditions don't come straight out of the Scripture; they are a human thing. And if your tradition comes from a human thing, then it must be uncertain. Which is very true.


The clarity of Scripture, a good way of getting at this issue, the clarity of Scripture, is in a way obvious. That does happen, there are many texts which are obvious in meaning, for anyone who knows the language. But obvious I think is relative to tradition. What I'm getting at is this: what is obvious to one person it not obvious to another person. And that depends on what you know, your skills, your training. It's obvious to someone who reads Hebrew, to open a book written in Hebrew, and be obvious; but for me I can't understand it at all. If you know the language, have the skill, it's obvious. 


There are things obvious to an expert and not to a novice. Like: the example I gave earlier of the car mechanic listening to my car and knowing what is wrong, but to me I have no clue.  It's obvious to him but not to me.


So what's obvious to you in the interpretation of Scripture depends what tradition your from. Some things will be obvious to Catholics, and some things obvious to Protestants. Some things are obvious to academic experts in Biblical studies. Rival traditions produce rival senses in what is obvious and clear. 


Protestants do not always know that they are part of "tradition." Catholics know they have tradition, but Protestants often do not know they are part of traditions. 


Modernity often does not know they are part of traditions. Modernity itself is part of a tradition it does not recognize is part of a tradition. Protestantism is first in modernity that does not know it is part of tradition. Therefore can not recognize the argument about interpretation in an intelligent way, it seems to me.


What Protestants will tend to do in response to 19th century critical movement is "Well that's all human interpretation, but I'm just reading the obvious sense of Scripture." And that's the move that gets you fundamentalism. The 19th century critical movement is still with us. It pushes some Protestants into a very individualistic direction. Like: "Oh well, I don't need scholarship. Just my heart, the Bible, and the Holy Spirit, and can be certain as to what God is speaking to my heart."


That means from a LUTHERAN PERSPECTIVE your going into a "spiritualistic route" - where it's spirit and not word.


THAT'S A RESOLVE LUTHER DID NOT INTEND!


To get an intelligent theological argument about tradition you need to recognize it's one tradition arguing with another tradition. There is no certainty here. You don't get certainty by going deep into your heart. 


There is just God's word and you are going to have to argue about it.


That argument is on going.  We'll talk about that in the next lecture also.

....................


THE NEXT LECTURE FROM PROFESSOR CARY IS  LUTHER AND THE JEWS






 










No comments:

Post a Comment